Dijkman Advies Training Coaching
Aveline Dijkman schreef verschillende artikelen over Coaching,
& over Coachen van leerlingen in het (Praktijk)onderwijs:



Putten uit eigen kracht:
Een boek wat terugkijkt & rondkijkt naar de ontwikkelingen in 10 jaar Praktijkonderwijs. Een type onderwijs waarin het houden van structurele coachingsgesprekken niet meer weg te denken is. De grond-attitude die de coach in het PrO heeft: geloven dat de leerling kan putten uit eigen kracht. En de leerling zelf ook laten geloven, laten ervaren dat hij/zij genoeg in huis heeft om eigen, krachtige keuzes te maken. Bv over wat hij/zij zelf wil leren!
>Blz. 35-38:
Maatwerk, eigen zaak op school
Aveline Dijkman
>Blz. 38-43:
Maatwerk, het belang van coaching in het praktijkonderwijs
John Jeninga en Aveline Dijkman

Putten uit eigen kracht, Praktijkonderwijs in ontwikkeling. Red.: Renee van Schoonhoven, Harrie van den Brand, en Jan van Heerikhuize. MESO Focus 85, juli 2012




Het angstige kind en Mindfulness.

Aveline Dijkman

Over hoe soms aanmoedigen of complimenten geven NIET werkt bij een (faal)angstig kind. Een artikel voor ouders en docenten. Over coaching met aandacht en acceptatie. Naar het boek van Christopher Mccurry.
In ZorgPrimair van augustus 2011.

 

Mindfulness, pff mij te soft...?

Aveline Dijkman

Over de docent die soms moe van alles kan zijn...én over de 'innerlijke gehaastheid' die er dan soms is. 
Hoe coaching met de RET, in combinatie met Mindfulness uitkomst kan bieden. 
In ZorgPrimair van augustus 2011.



De docent wordt Coach

Aveline Dijkman

Over hoe leerlingen meer 'eigenaar van hun taak' kunnen worden door het houden van coachingsgesprekken.
In het NOBCO E-Magazine van mei 2011.

 
 

De coach en de theedoek

Aveline Dijkman

Over het zelfmanagement van de docent, die coach wordt. Voor dat vaag vervelende gevoel na een coachingsgesprek.
In "Remediaal" Tijdschrift voor leer- en gedragsproblemen in het vo/bve.
Jaargang 11, Nummer 5, 2010/2011
 
 
 

Docent en/of coach? En de relatie met het IOP
Aveline Dijkman 

Over het verschil tussen de coach en de docent. En over het Individueel Ontwikkel Plan. In “Remediaal” Tijdschrift voor leer- en gedragsproblemen in het vo/bve.
Jaargang 10, Nummer 1, 2009/2010



Laat jij jezelf coachen?
Aveline Dijkman

Derde van serie van 3 artikelen met interviews met scholen over hoe coaching in te zetten is in het onderwijs.
"Bij de les", juni 2009.



Praten met in plaats van over leerlingen
Aveline Dijkman

Tweede van serie van 3 artikelen met interviews met scholen over hoe coaching in te zetten is in het onderwijs.
"Bij de les", mei 2009.



Utrechtse docenten coachen elke dag
Aveline Dijkman

Eerste van serie van 3 artikelen met interviews met scholen over Hoe coaching in te zetten is in het onderwijs.
"Bij de les", april 2009.



Eigen Zaak op school
Dijkman, A. (2008)

Over coachen & positieve psychologie in het Praktijkonderwijs, Nederlands Tijdschrift voor Coaching, Visieblad voor Coachend Nederland, juni.
Neer: Kloosterhof.



Het geloof. Over de oom van de directeur van de school
Dijkman, A. (2008)

Artikel over training over coachen in het onderwijs,
Bij de Les, Magazine voor leerlingbegeleiding en schooldecanaat, juni/juli.
Utrecht: NVS/NVL.



Coaching op sociale competenties
Aveline Dijkman

In "Bij de les", (themanummer over coaching), Magazine voor leerlingbegeleiding en schooldecanaat, jaargang 3, november 2007.



De taal van coaching op sociale competenties
Aveline Dijkman

In "Bij de les", (themanummer over coaching), Magazine voor leerlingbegeleiding en schooldecanaat, jaargang 3, november 2007.



De kip, de koe en de coach
Aveline Dijkman

In "Bij de les", (themanummer over coaching), Magazine voor leerlingbegeleiding en schooldecanaat, jaargang 3, november 2007.



Coachingsgesprekken met leerlingen in het Praktijkonderwijs
Aveline Dijkman

In VMBO-reeks, nr. 31, MesoConsult, Tilburg, 2005.



Coachingsgesprekken in het Praktijkonderwijs
Aveline Dijkman

Inhoud en vormgeving van dvd/videoband van KPC Groep (de Ridder-Hessing, Mathijssen) in opdracht van OCW en Referentiegroep Praktijkonderwijs in de Steigers, met Spelerscollectief, 's Hertogenbosch, 2003.